W teorii każdy z nas wie, jaką funkcję pełnią gwiazdki hotelowe. Po obiektach jednogwiazdkowych nie oczekujemy zbyt wiele i często ich unikamy, a widząc 5 gwiazdek spodziewamy się luksusu i pełnego wachlarza udogodnień. Czy wiesz jednak co dokładnie kryje się za tym oznaczeniem? Czym różni się hotel 3-gwiazdkowy od 4-gwiazdkowego? Czy zawsze warto zapłacić za jedną gwiazdkę więcej? I na jakiej zasadzie są one właściwie przyznawane? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdziesz poniżej!
Warto na początku zaznaczyć, że standardy mogą się różnić w zależności od kraju, w którym znajduje się obiekt. 3 gwiazdki w Turcji niekoniecznie muszą oznaczać to samo, co 3 gwiazdki w Polsce. Pewnie teraz pojawia Ci się w głowie pytanie: "Ale jak to? Czy system gwiazdkowy nie powinien ujednolicić standardów, by ułatwić gościom wybór?". Rzeczywiście taki był jego cel, jednak każdy kraj nieco się różni panującymi tam zasadami i zwyczajami, co w praktyce ma przełożenie również na standard obiektów. Co więcej, niektóre państwa wykorzystują własne systemy oznaczeń, a inne nie stosują ich wcale. Dlatego miej na uwadze, że zasady, które za chwilę poznasz, dotyczą przede wszystkim hoteli znajdujących się w Polsce.
Gwiazdki przyznaje obiektom marszałek danego województwa (wraz ze specjalną komisją) na podstawie zasad określonych w znowelizowanej Ustawie o Usługach Turystycznych z 1997 r. oraz w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z 16 listopada 2011 r.
Zatem aby hotel otrzymał odpowiednią liczbę gwiazdek, musi spełnić szereg wymagań zawartych w wyżej wymienionych dokumentach. Dotyczą one m.in. elementów wyposażenia, konkretnych rodzajów usług oraz bezpieczeństwa. Znajdziemy tam na przykład takie wymogi, jak wyłożenie podłogi dywanami lub wykładziną, dostępność lampki nocnej przy każdym miejscu do spania, dostępność lustra z oświetleniem oraz zadaszenie nad głównym wejściem. Oczywiście im więcej gwiazdek, tym więcej punktów musi spełniać obiekt. A lista jest długa - liczy ponad 50 punktów.
Kryteria, według których kategoryzuje się hotel obejmują powierzchnię pokoi, ich wyposażenie i dodatkowe udogodnienia. Bierze się pod uwagę również to, czy w pokoju znajduje się łazienka. Ocenie podlegają także usługi gastronomiczne. Każdy hotel musi umożliwić gościom zjedzenie śniadania oraz dostęp do gorących napojów przez całą dobę. W hotelach z wyższym standardem ocenia się dostępność usługi room service.
Punkty obejmują także sprzątanie oraz częstotliwość wymiany pościeli i ręczników. Znajdziemy również zapis o dodatkowych usługach hotelowych, takich jak pranie i prasowanie ubrań, gabinety odnowy biologicznej, czy strzeżone miejsce parkingowe. Liczba gwiazdek zależy też oczywiście od poziomu obsługi, m.in. od dostępności dwujęzycznej recepcji.
Poniżej znajdziesz listę najważniejszych wymagań, w zależności od kategorii hotelu. Dzięki niej szybko zorientujesz się, jaki obiekt będzie w stanie spełnić Twoje oczekiwania niezależnie od tego, czy szukasz hotelu dla rodziny, czy planujesz podróż w celach służbowych.
Łazienka:
Gastronomia:
Utrzymanie czystości:
Dodatkowe usługi i rozrywka:
Wszystkie punkty wymienione w przypadku hotelu 1-gwiazdkowego oraz:
Pokoje hotelowe:
Łazienka:
Gastronomia:
Wszystkie punkty wymienione w przypadku hoteli z niższą kategorią oraz:
Pokoje hotelowe:
Łazienka:
Gastronomia:
Dodatkowe usługi i rozrywka:
Obsługa:
Wszystkie punkty wymienione w przypadku hoteli z niższą kategorią oraz:
Pokoje hotelowe:
Łazienka:
Gastronomia:
Dodatkowe usługi i rozrywka:
Utrzymanie czystości:
Wszystkie punkty wymienione w przypadku hoteli z niższą kategorią oraz:
Pokoje hotelowe:
Łazienka:
Dodatkowe usługi i rozrywka:
Różnice między poszczególnymi klasami hoteli widoczne są przede wszystkim w wyposażeniu i usługach dostępnych dla gości. Im więcej gwiazdek, tym też bardziej wykwalifikowany personel - w hotelach od 3 gwiazdek wzwyż możemy liczyć na płynną obsługę w co najmniej dwóch językach. Nie bez znaczenia jest również wystrój, zwłaszcza jeśli mówimy o hotelach najwyższej klasy. Eleganckie wnętrza, nowocześnie urządzone pokoje i designerskie dodatki to w ich przypadku standard. 5-gwiazdkowe hotele często wyróżniają się również lokalizacją i otoczeniem - położone w samym centrum wielkiego miasta, tuż nad brzegiem morza lub w malowniczej okolicy z widokiem na góry. Takie hotele mogą się też pochwalić bardzo bogatą ofertą SPA i wyśmienitymi daniami przygotowanymi przez słynnego szefa kuchni.
Niezależnie od tego, jakiego hotelu szukasz, mamy nadzieję, że dzięki powyższej liście gwiazdki hotelowe nie mają już przed Tobą tajemnic, a wybór odpowiedniego obiektu będzie szybki i przyjemny!
LUB NAPISZ DO NAS
Bank PKO BP S.A.
PL 96 1020 2430 0000 8202 0044 7268